Samochód – zawieszenie i inne części

Samochody

Zawieszenie samochodu, części takie jak amortyzator, lub wachacz kiedy wymieniać?

Zawieszenie auto szrot gliwice samochodu – zespół elementów budujących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z nawierzchnią na nadwozie. Zapewnia komfort podróży oraz stateczność i sterowność automobilu. Zawieszenie jest częścią podwozia, i w jego skład wstępują:

elementy prowadzące koło – odpowiadają za prowadzenie, skok i geometrię zawieszenia – np. wahacz, drążek poprzeczny (np. drążek Panharda) lub wzdłużny,
elementy resorujące (np. resor piórowy lub sprężyna śrubowa),
elementy tłumiące (amortyzator).

Ze względu na budowę zawieszenie dzielimy na:

zależne – ruch jednego koła danej osi wpływa na drugie koło (np. sztywny most na resorach piórowych),
niezależne – ruch jednego koła danej osi nie wpływa na drugie koło (np. kolumna MacPhersona),
pół zależne – ruch jednego koła danej osi w minimalnym stopniu działa na drugie koło (np. zawieszenia z belką skrętną lub amortyzator piórowy poprzeczny).

W samochodach auto szrot gliwice (samochodach, motocyklach, rowerach) amortyzatory stosuje się w celu zmniejszenia kołysania resorowanego nadwozia, oraz zapobiegania oderwaniu koła od założenia na wybojach (tzw. “podbicia”). Amortyzatory w zawieszeniu automobilu kontrolują pracę sprężyn tłumiąc drgania o różnej częstości (szybkość ruchu amortyzatora), amplitudzie (suw pracy resoru) i przyśpieszeniu (siła działająca na amortyzator). Dzięki odpowiedniemu auto części gliwice tłumieniu wbicia i wybicia amortyzatora ciężar masy resorowanej samochodu jest rozkładany możliwie jak najbardziej równomiernie na wszystkie koła, niezależnie od warunków ich pracy, w celu uzyskania jak najlepszej przyczepności kół do jezdni przy zachowaniu dobrego komfortu podróżowania. Im amortyzator bardziej miękki (montowany fabrycznie samochód – o niskich siłach tłumienia wbicia i wybicia), tym więcej energii pochłania i mniej drgań przenosi z masy nieresorowanej na resorowaną, zapewniając wielki komfort podróżowania lecz pozwala jednocześnie na większe kołysanie samochodu podczas i po pokonaniu nierówności niż amortyzator twardszy (sportowy – o wyższych wartościach tłumienia wrażenia i wybicia).

Rola amortyzatora jako elementu prowadzącego, polega na zastąpieniu auto szrot gliwice górnego elementu prowadzącego. Wraz z minimalnym auto części gliwice elementem prowadzącym (kolor granatowy i fioletowy), zamocowanym z jednej strony do ramy (lub ramy pomocniczej, w konstrukcjach samonośnych) pojazdu (kolor zielony) a z drugiej do zwrotnicy (kolor czerwony), stanowi mechanizm prowadzący koła samochodu (kolor czarny).
Zastosowanie kolumna MacPhersona charakteryzuje się bardzo zwartą budową i jako typ zawieszenia zajmuje mało miejsca. Daje to bardzo miejsca na danie silnika, np. poprzecznie do punktu jazdy.
Historia Konstrukcja inż. Earla S. MacPhersona po raz pierwszy została użyta w 1949 r. w samochodzie Ford Vedette[1], użyto jej jeszcze w 1951 w Fordzie Consul produkowanym w Wielkiej Brytanii i później w Zephyrze.

Wahacz – sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o niskim kącie obrotu. Po ukończeniu ruchu wahacz wraca do dania wyjściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem dobrym lub jałowym.
Wahacz używany jest często auto części gliwice jako czynnik maszyn szczególnie w motoryzacji. Jest odczuwany jako temat zawieszenia pojazdów od podstawy najczęściej odizolowany silentblokami (tulejami metalowo-gumowymi) w końcu wytłumienia drgań przenoszonych z drodze, po jakiej pojazd się porusza.