Kubizm w słoiku

Nie trzeba nikogo przekonywać, że odpowiednie zaprezentowanie produktu, bez znaczenia z jakiej branży pochodzi, to klucz do sprzedania go. Świetnym przykładem niech tutaj będzie gigant z Cupertino. Działania marketingowe zbyt często nastawione są jednak na reklamę: opisy działania, obowiązujące promocje. Oddziaływanie na sferę wizualną i poczucie estetyki konsumenta jest odsuwane na dalszy plan.

Mechanizmy psychologiczne

Działanie takie jak projektowanie opakowań, praca nad graficzną stroną etykiet i naklejek często zmierzają w kierunku kiczu i przeładowania informacjami. Popularna kilka lat temu kampania mająca na celu zmianę opakowań najbardziej znanych produktów z branży przemysłu i żywności przyniosła zaskakujące wyniki. Okazało się, że badani dużo szybciej przyswajają i zapamiętują wiadomości z prostych, jednobarwnych, lub wręcz nadrukowanych na czystym szkle informacji niż z klasycznych, wszystkim znanych wersji. Jednakowoż, zarówno zbyt duża i zbyt mała liczba informacji korelowała ujemnie z liczbą elementów zapamiętanych.

Projektowanie opakowań jest zatem elementem sztuki w dziedzinach uznawanych za czysto użytkowe. Szczególnie, że w dobie ciągle rosnących potrzeb estetycznych pragniemy aby nie tylko nasze salony i szafy błyszczały oryginalnością i stylem. Pragniemy tego dla naszych lodówek. Być może warto, opracowując opakowanie dla swojego produktu sięgnąć do wzorców nieco innych, niż te typowo konsumpcyjne, marketingowe? W zalewie rażących jaskrawymi kolorami etykiet łatwiej zwrócimy uwagę na prostą szklaną butelkę czy biały kartonik.

Nie dziwi zatem popularność wyrobów z kategorii przetworów domowych stylizowanych na babcine dżemy i konfitury – nie dość, że swojsko wyglądają na półce, to jeszcze budzą dobre wspomnienia. Choć bowiem przyjęło się, że skojarzenia mają budzić hasła i kampanie reklamowe, to ostatecznie gotowy produkt jest tym, z czym mamy do czynienia na co dzień i to on, w swojej formie (a nie tylko smaku, zapachu i ogólnej jakości) buduje więź konsument – dobro nabywane.

Ważny jest design

Specjaliści od designu, których chlebem powszednim jest projektowanie opakowań użytkowych mówią także o jeszcze jednym ciekawym zjawisku, jakim jest recykling, a raczej upcykling opakowań po produktach codziennego użytku. Prym wiedzie tutaj oczywiście żeńska część każdej grupy konsumenckiej, to panie bowiem skłonne są przekształcać słoiczki na pojemniki do przechowywania i przelewać ulubione kosmetyki do ładniejszych butelek.

Są pewne elementy każdego opakowania, które odruchowo uznajemy za bardziej szlachetne od innych, one także przyczyniają się do stworzenia poczucia luksusu podczas korzystania z danego produktu. Projektowanie opakowań i idąca za nim nauka mówi najczęściej właśnie o użyciu szkła, prostych, oszczędnych, jakby uniwersalnych form oraz przemyślanym układzie informacji, nie uderzającym w konsumenta niczym nagle włączone radio ze znienawidzoną melodią. Oczywiście, gdyby wszystkie produkty na rynku charakteryzowały się wymienionymi wyżej cechami, ciężko byłoby mówić o ich oryginalności i tendencji do wyróżniania się. Z pewnością za to można by mówić o pewnej spójności estetycznej i stylu, jaki zapanował w branży żywieniowej czy chemicznej.

Na chwilę obecną największe wydatki na projektowanie opakowań przeznacza prawdopodobnie przemysł kosmetyczny. On bowiem, z samego swego założenia mający budować wśród klientów poczucie luksusu, już dawno docenił wizualny aspekt sprzedaży. Nie ma właściwie żadnych powodów, które miałyby przemawiać przeciwko zrozumieniu znaczenia estetyki opakowań w każdej innej branży. Mówiąc najprościej: ludzie pragną kupować i posiadać rzeczy ładne, a dając im taką możliwość nie tylko kształtujemy ich codzienny gust, ale także dostarczamy przyjemności w tej ważne sferze poczucia estetyki i harmonii.

Leave a Reply