Jak powinno wyglądać menu w restauracji?

Wiele osób sądzi, że menu w restauracji powinno być różnorodne, tzn. trochę mięs, trochę ryb, sałatki, przystawki, dodatki do dań, desery i oczywiście napoje ciepłe i gorące. Czasem zdarza się, że karta ma z 15 albo i więcej stron. Tylko, kto to wszystko zje? W rezultacie restauracja musi zamawiać wiele towarów, które trzymane są w zamrażalnikach przez długi czas, zanim klient się na nimi zlituje. Przekłada się to na gorszą jakość, gdyż przy długiej karcie nie ma możliwości, by zawsze korzystać ze świeżych produktów. Tu z pomocą przychodzi system POS. Przeczytaj nasz tekst i sprawdź, jak powinno wyglądać dobre menu w gastronomii lub wejdź na stronę: https://gastro.pl/menu-w-gastronomii/.

System POS – wsparcie dla gastronomii

Szukając rozwiązania problemu zbyt długiej karty trzeba zacząć od analizy, co się sprzedaje, a co zalega w zamrażalnikach i lodówkach. Czasem potrzeba drastycznych cięć i usunięcia połowy albo i więcej produktów z menu. W restauracji nie sprawdzają się długie karty również ze względu na to, że dania są na niej bardzo różnorodne, a kucharze zwykle specjalizują się w określonej kuchni. Jedni robią świetne ryby czy sałatki i są świetni w kuchni śródziemnomorskiej. Inni robią pyszne mielone i rolady, ale nie mają pojęcia, jak powinien smakować tradycyjny węgierski gulasz, gdyż nigdy nie byli na Węgrzech i go nie próbowali. Do tego właściciel również nie ma o tym pojęcia. Z tego względu należy zrezygnować nie tylko z produktów, które się nie sprzedają, ale również z tego, na czym nie najlepiej kucharz się zna. Nawet, jeśli klient zamówi jakieś danie, to jeśli nie będzie mu smakować, zrazi się do danej restauracji. Dlatego trzeba wybierać dania, których smak się zna i które doskonale potrafi się przyrządzić. Kiedy już zostanie zastosowane ostre cięcie w karcie, to można zainwestować w system POS, który pozwoli na bieżąco monitorować, które dania się sprzedają, a które są mniej chętnie kupowane. Kiedy taki stan rzeczy się utrzymuje, manager i właściciel mogą reagować poprzez wprowadzanie dania dnia i próby zachęcenia klientów do określonej potrawy. Jeśli promocje nie poskutkują, nie pozostanie nic innego jak pozbyć się dania z karty, które nie jest zamawiane.

Kontrola stanów magazynowych i wprowadzanie nowych dań

Posiadając w restauracji system POS można na bieżąco monitorować także stany magazynowe. Wszystkie produkty są wprowadzane do systemu, a kucharz odznacza, co zostało już wykorzystane. Dzięki temu zaopatrzeniowiec na bieżąco wie, co należy kupić i kiedy uzupełnić zapasy. System obsługi restauracji umożliwia również wprowadzanie nowych dań do karty i monitorowanie zachowań klientów. Jeśli danie się przyjmie może pozostać w karcie, jeśli nie szuka się alternatywy. W ten sposób nie marnuje się również jedzenia, gdyż nieatrakcyjne potrawy w karcie mogą być na bieżąco eliminowane. Oczywiście, można wprowadzać również tzw. modne potrawy, bądź produkty. W każdym sezonie są pewne trendy w kulinariach, za którymi można podążać. Ważne jednak, by wprowadzane produkty i potrawy były spójne z oferowaną kartą dań i nie stanowiły czegoś zupełnie niepasującego do charakteru restauracji.

Przykładowo, prowadząc restaurację rybną trudno byłoby wprowadzać do niej mięso i odwrotnie. Prowadząc restaurację kuchni polskiej nie powinno się wprowadzać do niej np. potraw kuchni meksykańskiej. Jeśli od początku chce się w restauracji oferować dania z różnych stron świata, to trzeba skupić się na jakimś smaku lub produkcie, np. proponować jedynie dania z ryżem bądź tylko ostre i pikantne potrawy. To pozwoli zachować spójność restauracji w przypadku wprowadzania nowych potraw.

Oczywiście, samo menu powinno zachęcać swoim wyglądem. Jeśli proponuje się takie w wersji papierowej, powinno wpasowywać się w charakter i aranżację restauracji.

Leave a Reply