Czym jest skuteczny proces sprzedaży i jak nim pokierować, by odnieść sukces?

Sprzedaż to jedno z podstawowych zadań, przed jakim stajemy, gdy tworzymy własny biznes. Jak kierować sprzedażą, co jest najistotniejsze w całym tym procesie, co sprawia, że odbiorca wybiera nas a nie konkurencję?

Profesjonalista w każdym calu

Dziś mamy okazję wysłuchać kilku porad wysoko cenionego specjalisty w dziedzinie sprzedaży, zarówno tej skierowanej do odbiorców indywidualnych, jak i do klientów biznesowych. Tak zwana sprzedaż b2b jest bardziej skomplikowana, ale z nią również można sobie poradzić, jeśli tylko wiemy jak. Nasz specjalista zajmuje się handlem od ponad dwudziestu lat, co sprawia, że posiada niesamowicie bogate doświadczenie, a także potrafi porównać dawne modele sprzedażowe z tymi najnowocześniejszymi. Które według niego są najskuteczniejsze i dają największą szansę powodzenia? Jak twierdzi nasz gość skuteczny proces sprzedaży zależy przede wszystkim od tego, by wiedzieć, kto jest osobą, która podejmuje w danej dziedzinie decyzje. Kierując swój przekaz właśnie do tej osoby mamy o wiele większe szanse na to, że Ida nam się zakończyć komunikację podpisaniem umowy. Posłużmy się przykładem, gdy próbujemy sprzedać ubranka dla dzieci to najczęściej skierujemy swój przekaz do kobiet, ale jeśli chodzi nam o sprzedaż czegoś większego, jak chociażby sprzęt AGD to już sprawa nie jest taka prosta. Dawniej była to zdecydowanie domena mężczyzn, to oni decydowali o poważnych wydatkach, dziś jednak coraz więcej par tego typu inwestycje planuje wspólnie, dlatego musimy w osobistym kontakcie dopiero wyczuć, czy to naprawdę jest wspólna decyzja, czy może jednak nieświadomie któraś ze stron jest bardziej decyzyjna i to ją musimy przekonać gdy nam się to uda, wtedy mamy z górki. Zupełnie podobnie jest w przypadku klientów biznesowych. Możemy udać się bezpośrednio do prezesa, bo przecież to on ostatecznie decyduje o wszelkich większych zakupach, ale warto wcześniej przekonać do swoich racji tych, którzy są pracownikami niższych szczebli, aby w rozmowach z górą mieć w nich wsparcie.

Najskuteczniej

Skuteczny proces sprzedaży musi się opierać na jakimś modelu sprzedażowym. Modeli jest wiele, każdy z nich został opracowany przez profesjonalistów. Nasz konsultant, którego doświadczenie w pracy w poszczególnymi modelami jest ogromne, szczerze poleca nam model Customer Centric Selling, ponieważ odpowiada on na potrzeby nowoczesnego klienta, który nie chce przedmiotów, on chce spełnienia marzeń i zaspokojenia potrzeb. Dziś nie sprzedajemy telewizora, dziś sprzedajemy zaspokojenie potrzeby rozrywki, dziś nie sprzedajemy ciepłych rękawiczek, dziś przedajemy bycie modnym i pięknym. Każdy z nas ma pewne pragnienia i zadaniem sprzedawcy jest to by je jak najlepiej poznać i zdefiniować drogę do ich spełnienia. Nie obawiajmy się, że po zaspokojeniu danego pragnienia może skończyć się nam możliwość sprzedażowa. Nigdy tak nie będzie, ponieważ ludzie nigdy nie są w pełni zaspokojeni, cały czas mają nowe potrzeby, na które tylko trzeba znaleźć odpowiednią odpowiedź.

Uszczęśliwiaj, nie sprzedawaj

Właśnie to jest głównym celem, jaki stawia przed sobą skuteczny proces sprzedaży. Handlowiec musi wciąż myśleć o tym, czego jego klienci mogą potrzebować, musi wyprzedzać ich zawsze o krok i uświadamiać im te braki, o jakich sami jeszcze nie zdążyli pomyśleć. Zrozumienie tego sposobu działania jest pierwszym krokiem do tego, by odnieść sukces w sprzedaży. A pierwszy krok jest najważniejszy, później jest już tylko prościej.

Leave a Reply