Czy warzywa świeże są najzdrowsze?

warzywa swieże

Gdyby ktoś się nas zapytał, które warzywa są najzdrowsze, bez wątpienia większość z nas odpowiedziałaby: świeże. Czy jest tak w rzeczywistości? Przeczytaj ten artykuł i zobacz, ile jest prawdy w stwierdzeniu, że świeże warzywa są lepsze od tych mrożonych.

Świeże – co się kryje pod tym słowem?

W momencie, gdy mówimy warzywa świeże, mamy na myśli przede wszystkim te, które są dostępne w sklepach bądź na targach w danej porze roku. W naszym kraju panuje opinia, że sezonowe warzywa są najlepszym źródłem nie tylko wszelkich składników odżywczych, ale także i antyoksydantów. Niestety, niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, jak czasami długą drogę musiało przebyć dane warzywo od momentu zerwania aż do pojawienia się w naszym domu. A niektóre z nich, jak na przykład pomidory, tracą swoje cenne składniki odżywcze i witaminy wraz z upływającym czasem od momentu zebrania. Producenci i dostawcy doskonale sobie z tego zdają sprawę, dlatego też bardzo częstą praktyką jest zbieranie niedojrzałych owoców, aby mogły one przetrwać proces transportu, który w wielu przypadkach trzeba liczyć w dniach. Pamiętajmy jednak, że niedojrzałe owoce nie zawierają z kolei wielu składników odżywczych w przeciwieństwie do tego, o czym informują nas tabele dietetyczne.

Mrożone warzywa zdrowsze niż świeże?

Czy w takim razie oznacza to, że warzywa mrożone są zdrowsze od tych świeżych? Pod pewnymi względami tak. Z czego to wynika? Przede wszystkim z tego, że w bardzo wielu przypadkach mrożone warzywa powstają przez blanszowanie, czyli zostają one poddane działaniu niskiej temperatury. Sam proces blanszowania polega na zanurzaniu świeżych warzyw na kilka sekund w gorącej wodzie, dzięki czemu nie tracą one wielu minerałów. Warto wiedzieć także o tym, że przy wyborze mrożonek powinniśmy sprawdzić, czy znajdujące się w nich składniki nie zostały wstępnie podsmażone. Tego typu metoda obróbki termicznej jest najmniej korzystna, przez co znacznie zmniejsza zawartość składników odżywczych. Przykład: podsmażony brokuł traci nawet 50% antyoksydantów i ponad 30% witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jaki z tego wniosek? Warto jeść warzywa świeże i to na nie powinniśmy stawiać, jeżeli mamy taką możliwość. Jednak są przypadki , gdy lepiej kupić mrożonki. Pamiętajmy jednak o tym, aby wybierać te, które były uprzednio blanszowane, a nie podsmażane.

Leave a Reply